Příběh e-shopu MOO book: jak úspěšné grafické studio přetvořilo kreativitu v dětskou radost

Co vznikne, když se spojí profesionální kreativita, praktičnost a dětská tvořivost? O tom jsme si popovídali s Martinem Kauckým, creative directorem MOO Design a e-shopu moobook.cz, na kterém se prodávají kreativní sady MOO book™.

Zkuste se nám na začátek představit s e-shopem moobook.cz

V první řadě „MOO book™“ co není knížkou, ale sadou kreativních karet primárně určených pro děti od 3 let, na které se píše a kreslí za sucha stíratelným fixem. Nic složitého, všichni tento druh fixy známe z kancelářského prostředí. Název vznikl jako první, a protože jsme grafické studio MOO Design, tak byl název rychle hotový. 

E-shop je zaměřen primárně na prodej těchto kreativních sad a jejich doplňků. Při spuštění e-shopu jsme měli jeden produkt, a to sadu TVARY. Nyní máme celkem 12 hlavních sad, pak několik výhodných sestav.

Záměr byl od začátku koncipován na prodej pouze přes e-shop. Klient dostane veškeré informace o produktu na webu a objedná si do boxu přesně skladbu dle svého výběru.

Co byl vůbec ten prvotní nápad? Jak to celé vzniklo?

Celý projekt vznikl náhodou, nápadem a dotazem naší společné kamarádky Češky, která žije v USA. Ptala se nás na nějakou knížku pro děti, a protože už přes deset let vymýšlíme, jaký bychom mohli mít vlastní produkt a v té době jsem měl malé 3,5 roku staré kluky a přesně jsem věděl, jak se chovají ke knížkám, tak nás napadlo vytvořit něco co dětem hlavně dlouho vydrží a zároveň je bude bavit se k produktu vracet.

My v MOO Design tvoříme pro naše zákazníky vše od začátku, nemáme vlastní produkt, kterému můžete věnovat rok vývoje a pak ho prodat třeba tisíckrát. My grafici kreativci tvoříme vše znova a znova od začátku a pokaždé je to jiné a nové, pořad tvoříme současný design, a to nás baví.

První návrh vznikl 21. 1. 2022 a trvalo nám rok navrhování a testování. Pak trvalo 3 měsíce navrhnout, naplnit, propojit a nastavit e-shop nejdříve u vaší konkurence a pak u Upgates. Chtěli jsme mít opravdu pěkný e-shop a dlouho trvalo najít správného dodavatele. Následné nastavování šablon a zvolit pro nás nejvhodnější grafické řešení.


Co stojí za nápadem sbírky, o které jsme se nedávno bavili?

Nápad vzešel od naší kolegyně Lucky, protože bylo pár dotazů maminek ohledně ceny za produkt, že si ho nemohou jako samoživitelky dovolit. Oslovováním školek a center, které pracují s dětmi nám došlo, že na to nemají rozpočet a že jim MOO book™ můžeme sice dát k testování což proběhlo hned na začátku, ale nemáme finance rozdávat MOO book™ ZDARMA.

Pak mi jednoho dne sestřenice sdělila, že jde o super počin a že podobný produkt by se jim hodil v nemocnici pro pacienty, kteří se probouzejí z umělého spánku, nebo z komatu. Lidé co jsou po operaci a nemohou mluvit a tak píší na papír, bohužel neudrží v ruce tužku natož, aby mohli něco smysluplného napsat. Díky naší sadě TVARY se dokáže ruka pěkně natrénovat. Nebo pomocí prázdné karty může pacient psát stále dokola vzkazy. A pak jsou tu zmíněné děti, které čekají v dětských domovech nebo v nemocnicích na výsledky. Vlastně na jakékoliv výsledky, a tak nás napadlo vytvořit sbírku a podpořit tyto děti v čekání, rozptýlit jejich myšlenky a přivést je k něčemu pozitivnějšímu a kreativnějšímu.

Moc se na sbírku těšíme, protože rozdat takové množství dárků dětem to si neumíte představit, kolik je z toho radosti a úsměvů. Každé do teď obdarované dítě bylo nadšené a některé třeba jen ze samotného balícího papíru.
Naše balíčky jsou podle přepravce snad nejlépe a nejhezčeji zabalené. Snažíme se, aby zákazník sejmul ze zásilky bez poškození přepravní štítek a mohl ho rovnou předat obdarovanému.

Máte nějaké předchozí zkušeností jako e-shopaři?

Máme zkušenosti pouze s přípravou designů pro e-shopy od rozsáhlejších projektů po stylování šablon. Programování a další věci zajišťujeme externě. A proto byla volba právě Upgates, protože zde nepotřebujeme umět programovat.

 

Vím, že MOO není jen o MOO book™, ale taky tým kreativních lidí MOO Design, řekneme nám něco málo i o Vaši agentuře.

Naše studio vzniklo v Praze před 14 lety spontánní myšlenkou „proč bychom měli pracovat pro někoho, když můžeme mít vlastní studio“. A teď se tomu opravdu směju, opravdu tento model nefunguje! A opravdu to nebylo tak jednoduché, jak se nám zdálo na začátku a trvalo to přes 3 roky se udržet na trhu a získat si jméno.

Postupně jsme se zvětšovali co se týká počtu lidí v týmu a přestěhovali z Hostivaře do Radlic, kde jsme se po nějakém roce zase zmenšili.

Pak jednou přišel Covid a všichni zákazníci se odmlčeli, a to doslova. Nikdo nechtěl ani jedinou vizitku. Reklama byla pro firmy úplné pasé a všichni řešili maximálně design roušek a my čekali co bude dál.

Naštěstí jsme zrovna připravovali projekt table mappingu pro jednu nově vznikající restauraci, a tak bylo práce dost.

My vlastně jedeme na kvalitu než kvantitu, a tak to bylo vždy a bude. Soustředit se na práci pro méně zákazníků a mít delší dobu dodání.

Příští rok oslavíme 15 let, a protože jsme stihli oslavit pouze 5. rok budeme se snažit tuto akci zopakovat, protože měla úspěch. Tehdy jsme rozdávali sýry zabalené v obalu od MOO.
Dokonce si pamatuji, jak mi volala kolegyně z výroby někdy v noci a povídá hele Maxi ten sýr, to je BOMBA! A já na to: “... ale to je asi rok co jsme ho rozdávali …” “NO... ale je úžasný jediný jídlo co tu mám! ” Ten sýr byl tak dokonale vakuově zabalený, uchovaný v lednici, a ještě šlo o parmezán jednoho českého producenta, tímto mu děkujeme a určitě se ozveme.

 

Teď jedna záludná otázka. Na který projekt napříč vším, co jste dělali, jste nejpyšnější?

To se asi nedá takto říci, jsme rádi, když nás oslovují známé značky, ale je s nimi někdy potíž. Kolikrát živnostník v hlavě počítá, kolik hodin bude muset pracovat, aby vám zaplatil a zaplatí a včas. Zatímco velké společnosti na vše dělají výběrová řízení, tahají z vás super ceny, chtějí tři měsíce splatnost a stejně nezaplatí včas. Práce jde přes několik lidí a ztrácí se ta osobní sounáležitost. Rádi pracujeme přímo pro majitele firmy a dělá nám radost, když nám třeba řekne: “Já nevím, jak to udělat, proto jsem si vás najal”. Ale kolikrát se setkáte s klientem, který se cítí být grafikem, a to je někdy boj. Na co jsem ale hrdý, jsou značky, které potkáváme na ulici a říkám si proboha, ono to ještě funguje! Nejlepší jsou značky, které vám vzniknou náhodou protože někdo říkal, že bude potřeba logo a ona je z toho dnes velká celosvětová značka.

Co máte v plánu do budoucna? Pokud to tedy není tajné.

My jsme asi nikdy nic se společníkem neplánovali, protože nejsme manažeři, ale grafici. Dost nás ale nyní ovlivňuje AI, kterou využíváme, jak můžeme a určitě nedojde k tomu, že nás klienti budou obcházet. Momentálně usilujeme o to, aby byl MOO book™ známější a prodával se i v kamenných obchodech. Snažíme se udržet unikátnost produktu a vyrábět ho stále ručně a v Čechách. Nyní totiž bojujeme s tím, že skupina zákazníků, pro který byl primárně připraven je velmi malá, která nás asi neuživí. Veškerá konkurence produkty vyrábí v Číně, nebo dokonce přeprodávají čínský produkt a mají absolutně minimální náklady na výrobu. Mají vysoké marže a mohou si dovolit mít hromady produktů skladem. Vlastně i kdyby půlku vyrobených produktu neprodali tak na tom vydělají. Zatímco náš model je nyní obrácený.

 

Proč jste se rozhodli právě pro Upgates?

Na prvním místě byl vzhled šablon. A protože máme u produktu kulaté rohy i fixa je kulatá, otisk fixy je kulatý, tak máme vaši šablonu, která využívá tento grafický prvek. Na prvním místě pro nás byl tedy design. Pak bylo propojení s třetími stranami. A pak cena za pronájem. Nejsme programátoři a naši kolegové nemají ucelený produkt, který bychom mohli použit nebo byl na takovéto vysoké úrovni. A tohle opravdu píšu ze srdce, tak doufám, že to nebude vypadat jako reklama na Upgates. Protože naši klienti se na to pořád ptají a proč jste u Upgates a nejste u Shoptetu apod. No protože chceme mít hezký e-shop.
Prošli jsme si u vás někdy na začátku upgradem, kde jsem se fakt vztekal a nechápal jsem co jste to provedli, ale provedli jste to dobře, jen jsem si mohl počkat, kdybych to věděl včas.
Asi máme také nejvíce dotazů na vaši technickou podporu a samozřejmě jsou to dotazy typu kde najdu toto a kde najdu toto.

Podpořit tento projekt na DONIO můžete zde po kliknutí na obrázek:

Další článek
Příběh e-shopu Alfie Store: jak se dětské kresby dostaly od stěn vlastního bytu až na oblečení zákazníků